תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל – והיה העקוב למישור

אבי דוידוביץ (2015)

גם אחרי שהלך לעולמו פשט מסע ההכפשה השקרי את צורתו הגסה ולבש צורה מתוחכמת אך נואלת באותה מידה * היוזמה הראויה להעלאתו בדרגה אחרי מותו נתקלת בפקודת משטרה אנכרוניסטית האוסרת העלאה בדרגה לשוטר שהתאבד * על פי פקודה זו גם לגיבורים כמו נתן אלבז, אורי אילן ורועי קליין ז"ל הייתה נמנעת העלאה בדרגה אחרי מותם

11692586_876517579051436_7419423227195030116_n
התצלום מדף הפייסבוק שנפתח לזכרו של תנ"צ אפרים ברכה

תת-ניצב אפרים ברכה עליו השלום שלח יד בנפשו המיוסרת אור ליום ראשון 5.7.15, והוא בן 55. הנסיבות שהביאו אותו למעשה הנורא ידועות לכול, ותחילתן כשמילא את חובתו כשוטר וכאזרח ודיווח על אדם מושחת שהציע לו שוחד. משנודע הדבר, נפתח נגד אפרים מסע הכפשה, ללא בסיס, שנישא על-ידי עיתון אינטרנטי. היו גם עיתונאים אחרים שהצטרפו למסע – אלו שהחרישו ולא דיווחו את שידעו במפורש – כי אין כל בסיס לאותן ידיעות שהתפרסמו נגד אפרים. הייתה זו מערכה לחיסול ממוקד של עובד ציבור בכיר באחת הרשויות המרכזיות לאכיפה החוק במדינה והוא – ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה).

חטא על פשע

לאחר מותו יצא פרקליט המדינה, הממונה בין השאר על מח"ש, בהצהרה חד משמעית כי ברכה היה נקי וללא רבב. לא זו אף זו, גם הודע והודגש כי כל ידיעה שהופצה אחרי מותו על כוונה שהייתה כביכול לפתוח בחקירה נגדו – הינה ידיעה שקרית. למרות זאת, המלעיזים לא הסתפקו בהצהרות הרשמיות והמשיכו בדרכים מתוחכמות ונפסדות להמשיך במסע ההכפשה השקרי, גם בכדי לסכל את היוזמה להעלאתו בדרגה אחרי מותו. התברר כי קיים מכשול משפטי לכאורה להעלאה בדרגה של איש משטרה שהתאבד – והוא סעיף 2 לפקודת מטא"ר 07.05.09 "שוטר שנהרג או שנפטר – העלאה בדרגה", האוסר במפורש להעלות בדרגה שוטר שהתאבד. לטובת מי שאינו בקי במה דברים אמורים יובהר כי פקודות מטא"ר של משטרת-ישראל הינן דינים שמעמדם החוקי דומה למעמדן של פקודת מטכ"ל בצה"ל.

הפקודה המשטרתית האוסרת העלאה בדרגה של שוטר שהתאבד היא פקודה ארכאית ומקורה, ככל הנראה, עוד בימים בהם התאבדות בישראל הייתה מעשה לא חוקי. ליתר דיוק, רק בשנת 1966 בוטל הסעיף מהחוק הפלילי המנדטורי, שהטיל מאסר עד שלוש שנים לכל מי שניסה להתאבד.

טוראי נתן אלבז (1932-1954) ורס"ן רועי קליין (1975-2006) נפלו על רימון בכדי להציל את החיילים האחרים שהיו שם. לשניהם הוענקו עיטורים אחרי מותם – לאלבז עיטור המופת ולקליין עיטור העוז. אם אחד מהם היה איש משטרה ובכלל זה משמר הגבול – הייתה מונעת הפקודה המשטרתית את העלאתם בדרגה אחרי מותם. גם סמל אורי אילן (1935-1955), שהתאבד בשבי הסורי בכדי למנוע הסגרת סודות צבאיים לשוביו המענים הפראיים – אם היה איש משטרה – לא היה ניתן להעלותו בדרגה אחרי מותו.

הנה כי כן הפקודה האוסרת העלאה בדרגה אחרי התאבדותו של איש משטרה אינה רלבנטית והגיעה השעה לבטלה. ביטול פקודה הינו עניין שבשגרה שיכול להיעשות בתוך כמה שעות . בכנסת משנים לעיתים חוקים – לרבות חוקי יסוד – בפרק זמן של פחות יממה.

תיקון הפקודה שתאפשר את הענקת הדרגה הינו צו השעה

העלאה בדרגה לאחר מותו של איש משטרה מסמלת יותר מכל לא רק את הערכה על תפקודו המקצועי של החלל, אומץ ליבו ומסירותו לתפקיד שמילא, אלא גם את שיעור קומתו הערכי והמוסרי והיותו מופת ודוגמא לדורות הבאים. לנוכח גל ההשמצות הבלתי פוסק שפשט צורה ולבש צורה מתוחכמת אך שקרית ומרושעת, לנוכח העובדה שאפרים ברכה היה קצין עם אופק קידום ומועמד לקידום, לנוכח העוול הנורא שנעשה לאיש בשנה האחרונה לחייו והתחושה כי רשויות האכיפה אותן שירת בנאמנות כשלו במתן גיבוי, נראה כי העלאתו בדרגה אינה עניין רק של חסד אלא של אמת. העלאתו בדרגה תסמל לכול כי ההשמצות נגדו היו ללא כל בסיס, כי האיש אכן היה נקי כפיים וראוי להערכה ולדוגמא. כי מותו פגע לא רק במשפחתו ובמוקיריו אלא גם במוסר החברתי ובשלטון החוק במדינה. העלאתו בדרגה תהווה מעיין תיקון קולקטיבי – ממסדי וחברתי – למסכת הפשעים שנעשו לאור היום והביאו למותו הטרגי של אפרים ברכה.

מחשבה אחת על “תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל – והיה העקוב למישור

  1. כשאתה רואה את המפכ"ל לשעבר דנינו מתמנה ליו"ר חברת ביטוח (איך יהיה לו זמן להגן על לוחם שלו בזמן שהוא במשא ומתן על עבודתו החדשה )ואת התככים שיש בין כל הניצבים אתה מבין שאפרים התמים חשב שהוא עושה מלחמה להציל את המדינה מהשחיתות, רק הוא לא הבין שהמפקדים והחברים שלו שצריכים לתת לו גב וחיזוקים נמצאים במקום אחר ודואגים לעצמם.

    אהבתי

כתיבת תגובה