עשרה נגד שניים – זיהוי אמת ושקר

אבי דוידוביץ (2011)

מי מאיתנו אינו נדרש לעתים קרובות להחליט אם הדובר אלינו אומר את האמת, או מוליך אותנו שולל? * זיהוי האמת – הכוונה לכל האמת – כי "חצי אמת" לעתים אינה 50% מההיגד אלא סילוף גמור ושקר מוחלט *מרביתנו מסתמכים בדרך כלל על האינטואיציה – אך לא אחת מתברר לנו כי טעינו וקיבלנו החלטה שגויה *בכתבה זו נכיר את הטכניקות לזיהוי אמת ושקר באמצעות ניתוח מקרה * פרשת המרגלים – מבט אחר על השליחות, מנהיגות וזיהוי הבוגדים

העמוד הראשון של המאמר כפי שפורסם במראות המשטרה גיליון 235,
העמוד הראשון של המאמר כפי שפורסם במראות המשטרה גיליון 235

 

הדרך הנוחה והקלה ביותר ללמוד את היסודות לאבחון שקר היא באמצעות חקר מקרה (Case Study). לצורך כך בחרתי במקרה המוכר לכולנו, שהתרחש בקדש ברנע לפני כ- 3,300 שנה והוא "פרשת המרגלים" (במדבר י"ג – י"ד). כזכור, ההחלטה המעשית הראשונה של משה שהוא מקבל כחלק מההכנות לכיבוש ארץ כנען, היא שליחת קבוצה של אנשים שיתורו את הארץ. מלכתחילה הוגדרה למשימה מטרה "אזרחית", פוליטית-כלכלית, והיא חלוקת שטח הארץ שייכבש לשניים-עשר השבטים. ההחלטה לתכנן את חלוקת הנחלות זמן רב לפני כיבוש הארץ היא החלטה מרחיקת ראות שנועדה למנוע סכסוך דמים, ואף מלחמת אחים, בשל חלוקת השטחים לשבטים תוך כדי מסע כיבוש ארץ כנען. לבדיקת ומיפוי השטחים כאמור, הורכבה קבוצת שנים-עשר המרגלים מנציג בכיר אחד מכל שבט, ולאו דווקא מאנשי הצבא. בהמשך הכנת פקודת המבצע למרגלים, הוטלו עליהם בנוסף גם משימות מודיעין צבאיות טהורות.

משה נחשב בצדק רב למנהיג כריזמטי ודגול. חלק מגדולתו נובעת מהדרך בה התמודד בהצלחה עם אופוזיציה עיקשת ואף עם תנועות פוליטיות שחתרו תחתיו בשיטתיות ובגלוי. חלקן אף לא השלימו עם ההחלטה לעזוב את מצרים, ופעלו ללא לאות להחזיר את הגלגל לאחור. לכן טעונה הייתה משימת ריגול זו במתח רב. לקראת הכניסה לכנען נשקפה סכנה של ממש לשבריריות  האומה המתהווה. שבט אשר לא יהיה מרוצה מהנחלה המיועדת לו עלול לא להצטרף למאמץ המלחמתי הכולל, ואולי אף לסוב לאחור. החשדנות והמתח ערב יציאת המרגלים לדרכם הייתה עצומה.

כעבור ארבעים ימים מורטי עצבים, חזרו האנשים מן המשימה. הסכסוכים הפנימיים על חלוקת השטחים ועל מנהיגותו של משה התפרצו שוב. עשרה מרגלים, כל אחד מהם נציג של שבט אחר, קשרו קשר לעכב את היציאה לכיבוש הארץ. איש איש על פי טעמיו ומניעיו. השיטה: הפצת דיסאינפורמציה במטרה לגרום למורך לב ולדמורליזציה בקרב האוכלוסייה. משה מגלה מיד את השקר, אך עליו להוכיח לציבור כי עשרת המרגלים האלו משקרים במצח נחושה בדיווח המפחיד שלהם על ארץ כנען ויושביה. כיצד גילה משה שדווקא שניים מתוך הקבוצה דיווחו אמת, ואילו העשרת האחרים שיקרו?

במאמר זה יוצגו הטכניקות לאבחון אמת ושקר, כפי שמשה כנראה השתמש בהן, בבחינת: מעשה אבות – סימן לבנים.

וכך מתאר הכתוב את שיא הדרמה:

וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב, וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן, וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי, יְלִידֵי הָעֲנָק; וְחֶבְרוֹן, שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה, לִפְנֵי, צֹעַן מִצְרָיִם. וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל. וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט. בִּשְׁנָיִם; וּמִן הָרִמֹּנִים, וּמִן הַתְּאֵנִים. לַמָּקוֹם הַהוּא, קָרָא נַחַל אֶשְׁכּוֹל, עַל אֹדוֹת הָאֶשְׁכּוֹל, אֲשֶׁר כָּרְתוּ מִשָּׁם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וַיָּשֻׁבוּ מִתּוּר הָאָרֶץ, מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם. וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶל מִדְבַּר פָּארָן קָדֵשָׁה; וַיָּשִׁיבוּ אֹתָם דָּבָר וְאֶת כָּל הָעֵדָה. וַיַּרְאוּם אֶת פְּרִי הָאָרֶץ. וַיְסַפְּרוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ: בָּאנוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא וְזֶה פִּרְיָהּ. אֶפֶס כִּי עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד. וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם. עֲמָלֵק יוֹשֵׁב בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב; וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי יוֹשֵׁב בָּהָר, וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל הַיָּם, וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן. וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם, אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר: עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ. וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ, לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם: כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ. וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ, אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא, וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת. וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם.

התבחינים לזיהוי אמת ושקר

המקרא, בדרכו המופלאה מלמדנו מהאופן בו זיהה משה את שני המרגלים שדיברו אמת, ואת העשרה ששיקרו, את עיקרי התבחינים לאבחון אמת ושקר, ובעיקרם ניתוח תוכן.

סדר הדברים

אינדיקציה לאמירת שקר יכולה להיות בתוך סדר ההיגדים של הדובר, כגון: פירוט יתר של מידע "תמים" וקיצור רב בכל הנוגע לנקודות "החמות". או הדגשת והקדמת העניינים המשרתים את האינטרס של הדובר, וצמצום העניינים המביכים אותו. במקרה דנן רואים בבירור כי עשרת המרגלים החלו את הדיווח שלהם בציון העובדות שלא היו שנויות במחלוקת עם השניים האחרים: אכן בכנען ישבו עמים בעלי צבא חזק, בערים בצורות, וגם ענקים היו בקרבם.

רק לאחר שמתערב כלב ומפסיק אותם, כי ידע לאן נושבת הרוח ולמה הם מכוונים, "נזכרים" עשרת האנשים למסור את הפרטים הנוראים על יושבי כנען, פרטים כה קריטיים, שהיה מקום להתחיל את הדיווח בהם, לו היו נכונים ואמיתיים.

סתירות עם עובדות חיצוניות

אין חולק כי במהלך הסיור המודיעיני בארץ כנען, בנקודה כלשהי בנגב, התפצלה הקבוצה ואחד מהם, כנראה כלב, הלך לחברון לבדו, ובין היתר ראה שם את הענקים, כפי שנאמר בפסוק כ"ב:

וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב, וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן, וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי, יְלִידֵי הָעֲנָק;

יחד עם זאת, נראה כי במהלך הסיור, אכן תצפתה הקבוצה את יושבי הארץ, וביניהם נצפו גם ענקים, כפי שמסרו עשרת האנשים בחלק הראשון לדיווח, שהיה כאמור מוסכם על הכול: וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם.

אולם, לאחר דברי כלב, כשהחלו בדיווח הכוזב, הם טענו בין השאר כי כל תושבי כנען, ללא יוצא מן הכלל, הם ענקים:

וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת.

סתירות עם עובדות פנימיות

בדרך כלל תבאנה סתירות אלו יחד עם תיקון ושיפוץ הטיעון. במקרה שלפנינו דיווחו העשרה את הדברים הבאים בקשר לנפילים:

וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים;

ראשית, כאשר טענו העשרה כי במהלך הסיור ראו את הנפילים, הם סתרו את העובדות הידועות היטב לבני-ישראל, כי הנפילים נכחדו מן הארץ במהלך המבול שהיה בימי נוח. לכן מיהרו העשרה לתקן ו"לגהץ" את גרסתם בכך שבעצם מי שהם ראו היו אלו ענקים שמוצאם היה מהנפילים, ולא את הנפילים ממש. שנית, בהמשך הפסוק, מתארים העשרה כי כאשר הם תצפתו את הענקים האלו, הם הרגישו את עצמם כחגבים ביחס אליהם. אולם על מנת להוסיף נופך דרמטי לסיפור הם הוסיפו כי כך גם ראו אותם הענקים:

וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם.

מניין ידעו העשרה כיצד הענקים ראו והתייחסו אליהם? ככלות כול אין זה סביר שיחידת סיור תשוחח עם אנשי האויב, תוך כדי המשימה המתבצעת הרחק מעבר לקווים, ועוד תתשאל אותם כיצד הם נראים בעיניהם…

מניפולציות

בדרך כלל אדם הדובר אמת, אינו זקוק למניפולציות כדי לבסס את דבריו. מניפולציות יכולות להיות רבות ומגוונות. במקרה שלפנינו מתאר הכתוב כיצד בתחילת הדיווח, שהיה כאמור מוסכם על כל יחידת הסיור, נמנעים העשרה מלמסור את הפרטים המפחידים על מידותיהם העצומות של תושבי הארץ, אולם הם טורחים להסב את תשומת ליבו של העם לפירות הלא נורמליים הגדלים שם, תוך שהם מכוונים לכך כי הארץ המשונה הזו מצמיחה אך פירות משונים כאלו. העשרה יודעים כי כלב ויהושע יסתרו את דבריהם, ועל כן הם מבקשים להכין את הקרקע לקעקע את אמינותם:

בָּאנוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה פִּרְיָהּ.

כלב, המתפרץ לדיווח העשרה בחמת זעם, מנסה להסביר לעם כי בכוחות משותפים ויחד עם האמונה באל, יצליחו בכל זאת לנצח את תושבי הארץ, על אף עריהם המבוצרות והענקים המסתובבים פה ושם:

וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם, אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר: עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ.

העשרה, בדרך מניפולטיבית ומתוחכמת, עונים לו כי אין סיכוי לנצח את העמים האלו, כי הם חזקים אפילו מהאל בו הם מאמינים:

וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ, לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם: כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ.

כידוע, אין דוברי אמת זקוקים למניפולציות על מנת לבסס את טיעוניהם. די להם להיצמד לעובדות ולדווח עליהם לפי העניין והקשרם.

שפת גוף

שפת הגוף יכולה לשמש אינדיקציה לאמירת אמת, ובכלל זה כל האמת, או לאמירת שקר. אולם לשם פענוח שפת הגוף נדרשים לעיתים משאבים שאינם תמיד זמינים. לעיתים מדובר בהבעות פנים או תנועות המתבצעות כהרף עין, ורק בהילוך חוזר, תוך השוואה לתוכן המדויק של הדברים, להקשרם ולאופן התבטאות הרגילה של הדובר, ניתן להעריך אם מדובר באמת או בשקר.

למרבה הצער, לא הוסרטה הדרמה הגדולה בה אנו עוסקים, שהתקיימה בקדש ברנע, בתאריך דרמטי כשלעצמו: ט' באב; כך שלא נוכל להתייחס במדויק לשפת הגוף של העשרה מצד אחד, ושל השניים האחרים מצד שני. אולם ניתן לדמיין את עשרת המרגלים ניצבים ומדווחים את אשר תכננו מראש לומר, במעמד משה והעם. אולם במקום להישיר מבט אל פניו של משה, הם בוחרים להביט אל העם ולהשפיע עליהם. עד כדי כך הגיעו הדברים שכלב משתיק את העם ומבקשם כי יפנו אל משה וישמעו מה בפיו, כפי שנאמר: וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם, אֶל מֹשֶׁה.

מצופה מאנשים שנשלחו על-ידי הקברניט למשימת סיור וריגול, שיתייצבו מולו וידברו אך אליו. הפניית המבט ו"פזילה" אל העם, אינה מוסיפה אמינות ויושרה לדוברים.

טיפוסי אישיות

גם מבלי להיות פסיכולוגים מקצועיים, או תלמידים נלהבים של קרל יונג, שהגדיר ואפיין את טיפוסי האישיות המופנמים והמוחצנים, קל לזהות טיפוסים אלו. מובן כי אין בנמצא טיפוס "טהור" – כזה או כזה, אלא מרבית בני האדם נעים על-פני רצף בין שני קטבים אלו. ככלל, הטיפוסים ה"מוחצנים", משקרים באופן מוצלח יותר מהטיפוסים המופנמים, ואצל הטיפוסים "המופנמים" קל יותר לגלות את השקר. במקרה שלפנינו נראה כי עשרת המרגלים הם טיפוסים מוחצנים. הם מרבים לדבר גם כשהם סותרים את עצמם. לעומתם, כלב ויהושע, ממעטים לדבר, וכאשר הם מדברים הם קורעים את בגדיהם בפרץ רגשות עז, המתאים לטיפוסים המופנמים, הרגשניים יותר.

אינטרסים

האינטרסים של קבוצת העשרה ברורים וידועים ומתגלים מהבנת הקשר הדברים והרקע החברתי-כלכלי לאירוע המדובר, כפי שציינו בתחילת המאמר, ובעיקרם: סכסוך על הנחלות ואופוזיציה למשה על רקע דתי ואידיאולוגי. האינטרסים של הדוברים מצטרפים לתבחינים האחרים שמנינו, ומסייעים לנתח את אמיתות הטיעונים.

אין כל חדש תחת השמש

משה הצליח לגלות מי מהמרגלים דיווח אמת ומי שיקר, באמצעות שורה של תבחינים אותם תאר הכתוב בפנינו. כך גם השתכנענו כי אכן עשרת האנשים, אשר בגדו באמון שניתן להם והתכוונו להמריד את העם נגד הנהגתו, בהוציאם דיבה על הארץ, היו ראויים לעונשם החמור – מוות במגפה. משה לא הסתפק בתבחין אחד כדי לקבל את ההחלטה הקשה למי להאמין, שהרי עשרה דוברים כנגד שניים עמדו בפניו. ואכן, ככל שירבו חומרי הגלם הטקסטואליים והויזואליים, ויגדל משך הזמן העומד לרשותו של המאבחן לנתח אותם על-פי התבחינים שציינו, כך יעלה הסיכוי לדייק באבחון.

ככלות הכול, "אין כל חדש תחת השמש" אמר קהלת, גם בדרכים לאבחון אמת ושקר.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s